onsdag 1 september 2010

Slött men inte dött

Poppade bara in för att påminna mig själv om att Skolkatalogen inte är död.
Snart kommer jag skriva om mina upplevelser på en montessori-skola, min första.
Än så länge är betyget något sämre än man hoppats, men vi kan gå in på det i nästa inlägg.

Varit hemma sjuk men lyckades zappa förbi två mycket intressanta och väl behövliga föreläsningar i Kunskapskanalen. Den ena handlade om ungas liv på nätet, som de flesta av oss som inte är tonåringar idag, knappt har en aning om. Jag anser mig själv vara ung och ha hyfsat bra koll på ungdomars internetvanor, men ska erkänna att jag nog hade kunnat visa ett litet större intresse för den världen de lever i. Jag menar, jag står nästan varje dag i ett klassrum och begär att de ska intressera sig för det jag pratar om.
Problemet som jag ser det är att dagens skola, privat som kommunal, inte ger mycket utrymme för eleverna. Jag tycker det svenska skolsystemet generellt sätt är bra (utöver att det satsas för lite pengar och resurser) -men när det gäller elevpåverkan är det hela ett stort skämt. (Jag tror det är säkert att säga det efter att ha observerat på och själv jobbat i ett dussin olika skolor eller så).
Inte konstigt att elever skolkar, flunkar prov, ställer till bråk och oreda och vandaliserar och inte följer med på lektionerna. Ett stort antal av dem tycker ju att vuxenvärlden kräver massor av dem utan att ge något tillbaka.
(Sen går det ju att dra åt andra hållet också. För man ska inte förneka att flera av dem faktiskt inte vet sitt eget bästa och att de inte uppskattar det som pedagoger och annan personal faktiskt gör för dem. De blundar och begär mer istället, men det är nån annan diskussion.)
Hur som helst ...föreläsningen var en bra påminnelse om allt det där och jag blev glad för att jag återigen, i min egen planering, lyckats pricka in något som verkar ligga helt rätt i tiden. På Livskunskapen har jag och min kollega nämligen planerat att tala om just det här och jämföra och ifrågasätta vad livet på nätet handlar om, vilket också rekommenderades av föreläsaren, som tyckte att Livskunskap inte bara bör handla om snällt-bemötande-övningar.

Förra gången, jag lyckades pricka in något som låg rätt i tiden var också av en slump. Den gången var det (betydligt olyckligare) när jag satte igång diskussioner i klassrummet om ungdomar och vapen, vapenfixering, skolmassakrar och liknande. Samma vecka som vi satte igång arbetet var dödsskjutningarna i Finland och Tyskland på tapeten. Otroligt olyckligt men det satte våra diskussioner i verklig kontext, vilket åtminstone var bra för de ungdomarna jag hade då.
Tyvärr minns jag inte vad föreläsaren till det här med ungas liv på nätet hette. Johnny någonting. Han var en god talare.

Den andra föreläsningen var av en lika bra föreläsare vid namn Josefin Grände. Hon sa många tänkvärda saker inom ämnet våldtäkt, våld mot kvinnor och ungdomar och sex.
Rekommenderar hennes hemsida. www.josefingrande.se för mer information om detta. I synnerhet bra för lärare, föräldrar, socialarbetare, präster och andra som lättare kommer i kontakt med utsatta tjejer.

Sådär ja. Det får räcka för idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar