tisdag 30 juni 2009

betyg i grundskolans tidigare år

Skolkatalogen vill idag uppmärksamma diskussionen som alliansen drivit ett tag nu om att införa betyg i de lägre årskurserna. Det har debatterats fram och tillbaka och många har uttryckt sitt förakt för detta förslag eftersom man är orolig för att betygen ska skapa stress för eleverna. Man påstår att eleverna inte kommer koncentrera sig på något annat än betygen vilket vore en alltför stor press för dem. Till detta vill Skolkatalogen bara svara med: Pyttsan!

Inte för att vi är speciellt förtjusta i betyg och det är sant att den nuvarande betygskalan från G-MVG bör ändras till en med fler steg, - men faktum är att betyg har funnits i de lägre åldrarna förut. När våra föräldrar gick i småskolan och deras föräldrar före dem, och de har klarat sig precis lika bra i livet som alla barn som gått i betygsfri grundskola.
Betyg är ett sätt att mäta kunskap och en riktlinje för de mål man sätter upp med eleverna. Men det är inte de som sätter onödig press på eleverna. Det är lärare, föräldrar, samhället omkring och inte minst eleverna själva.
Det finns fungerande undervisning med betyg och det finns fungerande undervisning där betyg inte förekommer. Skolkatalogen kan inte säga vilken av dem som är att föredra. Men vi säger, till alla panikartade människor där ute som slår med nävarna mot himlen och skriker ut i fasa bara de hör talas om betyg åt dem mindre, - att det är ingenting att göra en stor grej av.
Det som får elever intresserade av undervisning, och som gör att de bryr sig om vad de lär sig, var de befinner sig och vart de är på väg, - det är en god kontakt och uppbackning av sina lärare och föräldrar, dem vars jobb det är att uppmuntra drömmar, peka på möjligheter och sätta mål som är gripbara för den ambitiösa handen. Och det har ingenting med ålder att göra.

4 kommentarer:

  1. På vilket sätt är "Betyg ett sätt att mäta kunskap"? vems kunskap? Elevens? eller vad läraren lyckats lära ut?

    SvaraRadera
  2. Kanske felaktigt uttryckt. Mer passande hade varit att skriva "betyg är ett sätt att bedöma kunskap". Men eftersom ett betyg sätts som en bedömning av dem färdigheter och förmågor som eleven erövrat under en termin/ett läsår, kan man nog se ddet som att man mäter kunskap med betyg. Eller hellre betyget är en följd av den mätning/utvärdering man redan gjort.

    SvaraRadera
  3. Jag tycker verkligen att man ska få betyg som yngre elev. Jag går själv i nian och kom ihåg vilken press man hade på sig. Betyget är bara ett riktmärke om vart, ungefär man ligger i ämnet.

    /Anonym 15 år.

    SvaraRadera
  4. Jag tycker du har helt fel. Det är visst betygen i sig som pressar, inte samhället, lärarna eller föräldrarna. Jag märkte otrolig skillnad mellan sjuan och åttan när det gällde hur stressad och pressad jag kände mig i skolan, eftersom betygstanken hela tiden låg i bakhuvudet och malde.

    Jag går nu första året på gymnasiet och känner mig hela tiden otroligt stressad för att jag inte kommer få de betyg jag vill ha eller vet att jag förtjänar, och jag är övertygad om att jag hade jobbat mycket mer effektivt och målmedvetet om jag inte hela tiden hade känt att det enda jag arbetar för är att få bra betyg! Meningen med skolarbetet har helt plötsligt slutat gå ut på att man ska lära sig någonting, och helt börjat handla om att man ska få bra betyg.

    Inför absolut inte betyg i tidigare åldrar, för jag är övertygad om att det kommer leda till att vi får ännu fler stressade barn och ungdomar!

    SvaraRadera