måndag 19 oktober 2009

ABC, MVG, 123, - Hur var det nu?

"Regeringen föreslår i sin proposition Tydligare mål och kunskapskrav." (se länk: http://www.skolverket.se/sb/d/2627;jsessionid=2936A68AE8191FD6F8BE0AB9C854CE4D)

Visst är vi trötta på betygsskalan G-MVG och visst verkar den nya propositionen lovande i jämförelse men är inte det här ändå bara sedvanligt val-fjäskande och har vi inte hört dessa exakta ord sedan farfar var ung? Och varför anamma en amerikansk modell A-F? ;inte för att det spelar oss så stor roll, - är enbart nyfiken.

Vad gäller betyg för övrigt så har det ju, framförallt under senare år, diskuterats livligt från vänster till höger om huruvida det är bra eller dåligt för elevernas motivation i våra skolor. Tusentals individer går samman i en kokande upprörd och grötig massa så fort förändringar är på väg att införas. Som exempel kan erinras det tumult som utbröt när Björklund o Co: kom med förslaget att införa betyg redan i grundskolans tidigare år. Detta var irriterande för många, kanske framförallt för lärare som inte såg någon som helst vinst i att elever så unga tvingades känna av pressen med betyg redan i småskolan.

(Regerings förslag på den nya betygsskalan >---------->)


Skolkatalogens inställning i det här fallet är nog mer eller mindre likgiltighet. Älskar inte betyg precis men får heller inte ångest om betygen började införas i grundskolans tidigare klasser. Helt enkelt därför att utbildning är hela tiden föränderligt, det får vi leva med och vi människor har faktiskt en otrolig bra känsla för att vänja oss vid saker och ting, anpassa oss. Ja, faktum är att vi har en mångtusenårig historik som enbart går ut på att vänja oss; vid klimat, vid livsåskådningar och trosuppfattningar, vid teknik, vid orättvisor, vid seder och bruk...och trots att det finns stunder i livet då det känns som att vi bokstavligt talat redan har gått under och tillbringar en evighet i Dantes Inferno -så måste man faktiskt medge att vi klarat oss ganska bra hittills, trots allt. Vi människor...det går 6 schyssta människor på en dumskalle. Så måste det vara. Och nu är jag kanske totalt ute och cyklar, kanske snör jag in på ett alltför smalt spår nu men ni ska se att jag binder ihop säcken till slut... Skolkatalogens åsikt är att om vi människor klarat av att vänja oss vid krig, slaveri, klimatförändringar, dokusåpor och annat strunt på TV, (för att inte tala om att vänja sig vid TV i sig) -så klarar vi säkert av att vänja oss vid betyg i småskolan också. Det har ju faktiskt gjorts förut.

I Sverige har vi haft betyg från första till sista klass. Vi har haft bokstavsbetyg och vi har haft sifferbetyg och på en del skolor kör man inte ens med det utan har enbart skriftliga omdömen. Och gissa vad? Folk har alltid klagat på betygen oavsett vilket system vi använt oss av. Och gissa vad mer? Folk har också alltid hyllat betygen oavsett vilken system som använts.
Skolkatalogen tycker att alla dessa system fungerar mer eller mindre bra men inget fungerar perfekt, eftersom lärare/pedagoger är inte perfekta människor och kan aldrig nånsin göra en 100 % rättvis bedömning av en elevs kunskaper. Dock hade det känts mer rättvist (säger inte att det absolut hade varit det, men det hade känts så) -om vi hade ett och samma system på alla våra skolor. Sen spelar det mindre roll vilket system detta är.

Det är trots allt inte betygen som motiverar eleverna, det är lärarna. Det spelar ingen roll om jag blir tillsagd att jag kan ta hem högsta betyg i NO, -om jag har en dålig lärare och inte får tid till att utvecklas i de ämnena så kommer jag i alla fall tycka det är tråkigt och värdelöst. Inte sant? Jag menar, visst finns det elever som säger: "Jag måste få MVG i det här ämnet annars kommer jag inte in på den linje jag vill." - absolut finns de. Men hur ofta har ni egentligen pratat med en vuxen och hört denne säga: "När jag var i skolan älskade jag matematik för där fick jag MVG på varenda tenta."?????
Snarare är det väl så att de säger: "När jag gick i skolan älskade jag matematik för vi hade en så himla bra och entusiastisk lärare som var bra på att visa hur man skulle göra." -Det är väl ändå så de säger? Om inte så är det bara att beklaga.


Så även om det hade varit skönt att slippa betyg i småskolan så är det heller ingenting att känna oro inför. Herregud, vi har väl massor av andra saker som vi inte ens har HUNNIT oroa oss för ännu. Spar energin till det. ;-D

2 kommentarer:

  1. "När jag gick i skolan älskade jag matematik för vi hade en så himla bra och entusiastisk lärare som var bra på att visa hur man skulle göra."
    Absolut är det så det låter. Eller så har man helt enkelt lättare eller svårare för saker och ting och det påverkas inte heller av betygen tror jag.

    SvaraRadera
  2. En bra lärare är det viktigaste. Att få eleverna intresserade, lära sig och förstå är en konst. En duktig lärare kan få den mest ointresserade (nästan alla) att tycka ett ämne kan bli kul. Kanske inte så det leder till högsta betyg men ändå att eleven vill lära sig och sträva efter ett bra resultat. Betygsdiskussioner har som du skriver alltid förekommit och hur vi än bestämmer så finns det alltid någon som inte är nöjd. Tror aldrig det kan finnas ett rättvist system. Däremot tror jag betyg behövs. Man behöver inte bara se betyg som en "bestraffning" som en del gör utan det kan också bli en uppmuntran. Vem var väl inte mallig när man fick en guldstjärna av fröken i småskolan.

    SvaraRadera